لمینت چیست؟

لمینت روندی است که طی آن یک یا چند لایه پوشش با استفاده از عامل پیوند‌ دهنده، روی سطح چاپی کارتن و جعبه و انواع محصولات چاپی دیگر قرار می‌گیرند. لایه زیرین ممکن است غشاهای مختلف، کاغذ یا فویل‌های آلومینیومی باشد. به طور کلی در روند لمینت کردن، ماده‌ای چسبنده به لایه‌ای که خاصیت جذب کمتری دارد چسبانده می شود. سپس لایه دوم روی آن پرس می‌شود تا لمینتی دولایه ایجاد شود.

احتمالاً تا به امروز بدون اینکه متوجه باشید، بارها با سطوح لمینت شده مواجه بوده‌اید. برای مثال، از این روش برای پوشش جلد کتاب‌ها، بسته‌بندی و کارت‌های ویزیت استفاده می‌شود. دو دلیل عمده برای افزودن پوشش لمینت به سطح محصول چاپی وجود دارد:

اول، برای بهبود ظاهر و حس بهتر محصول

دوم، برای محافظت از محصول چاپی و افزایش طول عمر آن

اضافه کردن پوشش لمینت به محصول می‌تواند به جلوگیری از ایجاد ترک و شکستگی در سطوح مورد نظر کمک کند. این پوشش همچنین از پاره شدن سطح محصول چاپی هم جلوگیری می‌کند، خصوصاً وقتی سطح پوشیده با جوهر، وسیع باشد. ترک‌خوردگی یا شکستگی در سطح کاغذ یا مقوا به دلیل الیاف کوتاه‌تر آنها ایجاد می‌شود. پوشش لمینت به متوقف کردن روند ترک‌خوردگی کمک کرده و ظاهری زیباتر به محصول می‌بخشد.

ویژگی های کارتن لمینتی؟

لمینت روی سطوح چاپی پوشش ایجاد می‌کند.

لمینت باعث استحکام ورق شده و دوام آن را افزایش می‌دهد و در عین حال کمک می‌کند تا همیشه حالت خود را حفظ کند.

لمینت از محصولات چاپی که مدام دست به دست می‌شوند یا ممکن است با رطوبت مواجه شوند، محافظت می‌کند.

بسیاری از کارتن‌های لمینتی در برابر آب، پارگی و دست بردن در محتوا مقاوم هستند.

انواع جعبه لمینتی و کارتن لمینتی؟

لمینت مات:

این نوع لمینت، پوششی تخت و «مات» روی جعبه لمینتی ایجاد می‌کند. از پوشش مات معمولاً برای چاپ در سطح سازمان‌ها استفاده می‌شود- یعنی کسب و کارهای بزرگ و حرفه‌ای که به دنبال ظاهری دقیق اما شیک برای محصولات چاپی خود هستند. لمینت مات برای بسته‌بندی‌های مدرن، کارت‌های ویزیت، پوشه‌ها، بروشورها و فهرست‌های چاپی مختلف مناسب است چون این پوشش دوام بالایی دارد و باعث می‎شود تا بتوان مدت طولانی‌تری از این اقلام استفاده کرد. سطح پوشیده شده با لمینت مات، نور را بازتاب نمی‌دهد و این یک روش خوب برای شناسایی نوع پوشش به کار رفته روی محصول چاپی است.

لمینت براق:

این نوع لمینت، پوششی «براق» روی محصول کارتن لمینتی ایجاد می‌کند و باعث جذابیت بصری و بیشتر دیده شدن محصول می‌شود. مشابه با لمینت مات، پوشش براق هم طول عمر بیشتری به محصول چاپی می‌دهد. سطح پوشیده شده با لمینت براق نور را بازمی‌تاباند و این ویژگی باعث ایجاد عمق رنگ غنی، کنتراست بالاتر تصویر و درخشندگی آن می‌شود. بنابراین اگر طرح ویژه‌ای برای چاپ روی جعبه لمینتی خود دارید، استفاده از لمینت براق می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

لمینت مخملی:

استفاده از لمینت «مخملی» در طراحی و تولید بسته‌بندی بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و هنوز در سطح گسترده همه‌گیر نشده است. این پوشش، با بافت نرم و مخملی خود حال و هوای دیگری به محصول شما می‌دهد و پوششی تراز اول و پیشرفته محسوب می‌شود. لمینت مخملی در کنار محافظت از محصول، حس ظریف و زیبایی هم در مصرف‌کنندگان محصول نهایی به وجود می‌آورد و برای آن دسته از کسب و کارها که می‌خواهند تاثیری مختص به خود و ماندگار داشته باشند، بسیار مناسب است. پوشش مخملی با ایجاد ظاهری انعطاف‌پذیر، رنگ‌ها را ملایم می‌کند و کنتراست را کاهش می‌دهد و در مجموع ظاهری روشن‌تر برای محصول می‌سازد. این نوع لمینت کمی گران‌تر از سایر پوشش‌هاست اما قطعاً بسته‌بندی شما را وارد مرحله جدید و جذابی می‌کند و افراد بیشتری تحت تاثیر شکوه آن قرار می‎گیرند و در نهایت باعث می‌شود حرف‌های تازه برند یا کسب و کار شما از همان ابتدا شنیده شود.

لمینت ضدخش:

پوشش ضدخش دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که از نامش هم پیداست. وقتی لمینت مات را به عنوان پوشش استاندارد انتخاب می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این پوشش در شرایط سخت خش برمی‌دارد و اثر انگشت روی آن باقی می‌ماند، به خصوص اگر برای چاپ از رنگ‌هایی مثل مشکی یا آبی تیره استفاده کرده باشید. لمینت ضدخش از بروز این موارد جلوگیری می‌کند. تا به امروز پوششی بهتر از لمینت ضدخش به عنوان مکمل پوشش مات ارائه نشده است. باز هم باید توجه داشت که هزینه لمینت ضدخش کمی بیشتر است اما نتیجه‌ای که در پی دارد و همچنین افزایش طول عمر محصول، این هزینه را توجیه می‌کند.

نارون کارتن جعبه‌های لمینی متنوعی را تولید و عرضه می‌کند. برای سفارش لطفا با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید.